Місіонерська концепція
Української Православної Церкви
прийнята на засіданні Священного
Синоду УПЦ від 16 жовтня 2003 року
Зі змінами та доповненнями, внесеними I
Всеукраїнським Православним місіонерським з’їздом 27-29 травня 2003 року
1. ВСТУП
Ця Концепція місіонерського служіння Української Православної Церкви
- є узагальненням місіонерського досвіду, накопиченого Українською Православною
Церквою за її більш ніж тисячолітню історію;
- враховує богословський потенціал, напрацьований братськими По-місними
Церквами (Константинопольською, Антиохійською, Серб-ською, Елладською,
Албанською та ін.);
- використовує рішення Помісних Соборів, теоретичні і
практичні ви-сновки Місіонерських з’їздів Руської Православної Церкви, що
викладе-ні в Концепції відродження місіонерської діяльності, Підсумкових
доку-ментах, Місіонерській декларації.
2. МЕТА КОНЦЕПЦІЇ
Метою Концепції є визначення богословського обґрунтування місії, цілей і
завдань, форм і методів місіонерської діяльності:
- спричинених внутрішніми потребами Церкви;
- обумовлених духовно-моральним станом сучасного українського суспільства;
- викликаних активною прозелітичною діяльністю інославних об’є-днань і
нехристиянських релігійних організацій на території України, як та-ких, що
загрожують духовному здоров’ю нації.
3. ПРАВОСЛАВНЕ СВІДЧЕННЯ
3.1. Богослов’я місії
Богословське осмислення поняття «місія» грунтується на розумінні Но-возавітного
апостольського повеління, сформульованого в словах Спаси-теля: «Ідіть же,
навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи
їх держати все те, що Я заповідав вам. І ось Я з вами по всі дні до кінця віку»
(Мф. 28, 19–20).
Місія, як свідчення, притаманна самій природі Церкви,
і полягає не тільки в проголошенні Благої Вісті всьому творінню, а й у
залученні всієї тварі до повноти життя у Богові-Тройці.
Отже, православне розуміння місії базується на тринітарному її вимірі, тому що
джерело місії — у Пресвятій Тройці, Яка виявляє Себе через пос-лання Ісуса
Христа Отцем у Святому Дусі (Ін. 20, 21–22). Це
послання вклю-чене до плану Ікономії нашого спасіння, «бо так возлюбив Бог світ, що і Сина Свого Єдинородного дав, щоб кожен, хто вірує
в Ньо-го, не загинув, а мав жизнь вічну» (Ін. 3, 16). Тринітарне розуміння
місії передбачає, що зав-дання місії полягає в
проекції на людські стосунки від-носин, які існують усередині Святої Тройці.
Христологічний аспект місіонерського служіння містить у собі свід-чення
творінню про Христа Воскреслого, і тому однієї з найважли-віших зав-дань місії
є введення людини і всієї тварі у світ Царства Вос-креслого Христа, і введення
Його Царства у тварний світ, як «нового не-ба і нової
землі» (Одкр. 21, 1), що відкриваються у здійсненні Євхаристії. Через Літургію
і виконання заповідей відбувається явлення Самого Ісуса Христа як Господа в
силі Животворящого Духа Святого і введення у світ правдивого Царства Бо-жого.
Це можливо обо=женням людства, що є духовним преображенням, яке здійснює Дух
Святий у Церкві, через спасіння Христом. «Святий Дух надає в Церкві людським
іпостасям повноту Божественності єдиним, особистіс-ним
чином, який пристосовується до кожної людини як до особистості, створеної за
образом Божим. Святий Дух, вселяючись у нас, преображає нас в обитель Святої
Тройці» (В. Лосський).
Святий Дух, як дар єдності, веде до того, що багато особистостей ста-ють одним Тілом у Христі — істинною Церквою Христовою. Право-славна
Церква є істинною Церквою Христовою, створеною Самим
Гос-подом і Спа-сителем нашим, Церквою, утвердженою і здійснюваною Ду-хом
Святим; це Церква, про яку Сам Спаситель сказав: «Створю Церкву Мою, і врата пек-ла не здолають її» (Мф. 16, 18). Вона є
Єдиною, Святою, Соборною (Кафо-лічною) й Апостольською Церквою, хранителькою і
по-дательницею Святих Таїнств у всьому світі, «стовпом
і підґрунтям іс-тини» (1 Тим. 3, 15). Вона несе повноту відповідальності за
поширення Істини Христового Євангелія, так само як і повноту влади свідчити про «віру, раз передану святим» (Іуд. 1, 3). У Ній,
і тільки в Ній можливе спа-сіння роду людського й обо=ження всієї
тварі Духом Святим во Христі Ісусі.
Єдина Свята Соборна Церква є Церквою Апостольською. Через бо-го-установлене
священство дари Святого Духа передаються віруючим. Апо-стольське спадкоємство
ієрархії від святих апостолів є основою спільності і єдності благодатного
життя. Місія як апостольство зав-жди була найголовні-шим
з обов’язків церковних людей — як виконання заповіді Господньої про
необхідність іти і навчити всі народи (Мф. 28, 19–20).
Православне розуміння місії передбачає, що всесвітня
місія є есха-то-логічною подією; Євангеліє буде проповідуватися «до кінця віку»
(Мф. 28, 20). Саме ця есхатологічна перспектива визначає правильні
взаємо-відносини між місією і національною культурою, адже метою місії зав-жди залишається преображення всього космосу — людства і
природи, по слову апостола Пав-ла, щоб «був Бог все в усьому» (1 Кор. 15, 28).
3.2. Мета і завдання
Як слідує з богословського обгрунтування місії, кінцевою її метою є слава
Всесвятого Бога, яка розглядається в перспективі Його безмежної лю-бові, що явила себе в
спокутному подвигу Ісуса Христа. «Оскільки христи-янська
місія є частиною місії Божественної, її кінцева мета не може бути відмінною від
мети Бога. А Його мета, як про це чітко сказа-но в Писанні, — це
возглавлення Всесвіту во Христі і наша участь у Бо-жественній славі — вічній і
нескінченній славі Божій» (Блаж. Анастасій (Яннулатос), архієп.
Ал-банський).
У вужчому значенні, метою місії, що і складає її
головне завдання, є навернення тих, хто поза Церквою, — тих, хто не бере участі
у Боже-ствен-ному житті і хто тільки в цьому одному і має потребу. Місія в
такому розу-мінні покликана сповістити людям спасительну Благодать і дати
причасти-тися їй в Таїнствах Церкви.
Найближчою метою місії, що узгоджується з її кінцевою
метою, є зро-стання і поширення Православної Церкви. Складові цієї мети:
- проповідь Євангелія;
- навернення язичників;
- пробудження «номінальних християн»;
- повернення до Церкви відпалих;
- залучення всіх до активного церковного життя.
3.3. Принципи, методи і форми
3.3.1. Принципи
1. Принцип всезагальності
Апостол Павел Духом Святим висловив цей принцип так: во Хри-сті «нема ні
елліна, ні юдея, ні обрізання, ні необрізання, ні
варвара, ні скифа, ні раба, ні вільного, але все і в усьому Христос» (Кол. 3,
11). Цим принци-пом утверджується, що Православ’я не може бути вузькоетніч-ною релігією, воно не належить якійсь одній національній
традиції, а є істинно вселен-ським і загальнолюдським.
2. Принцип універсальності
Від початку просвітництва народів цей принцип був проголошений ус-тами
святого апостола Петра: «Не на обличчя дивиться Бог, але у кожному
народі той, хто боїться Його і чинить по правді, приємний Йому» (Діян. 10,
34–35). Православна віра не може бути становою або кастовою, вірою ву-зького
кола самоізольованих осіб, а є доступною для всіх, і
кожного, хто прагне до Нього, Христос із радістю приймає у Своє-му Царстві.
3. Принцип свободи во Христі
Сам Господь вказав нам умови істинної свободи в нас: «пізнаєте
іс-тину, і істина звільнить вас» (Ін. 8, 32). Православне сприйняття свобо-ди —
як свободи від рабства гріха і страстей — відрізняється
від «світ-ського», спотвореного, розуміння свободи — як свободи гріха і царства
вільної від Бога ушкодженої людської природи.
4. Принцип канонічної основи місії
Канони, як сполучна ланка між Церквою й організмом і Церквою й ор-ганізацією, мають визначати і відображати догматичні
істини про Церкву. Згідно з апостолом Павлом, кожен апостол по жеребу отримав свою апо-стольський уділ, який призначив йому Бог (2 Кор.
10, 13). У су-часних термі-нах “апостольський уділ”
означає “канонічна територія” Помісної Церкви. Апостольські Правила і Соборні
Правила (Ап. 58; Шест. 19; Шест. 20; Сард. 11) визначають єпископа як главу
Помісної Церкви, відповідального за про-повідь і повчання благочестю народу, і
за-бороняють абикому вчити всена-родно, особливо тоді,
коли це принижує або в чомусь применшує місцевого єпископа. Тому будь-яка
місіонерська справа, яка робиться без благословен-ня єпископа і без його
участі, втра-чає кафолічність, оскільки єпископ Поміс-ної Церкви відповідає за
все-ленське спілкування всіх церков і без його
бла-гословення ніщо не може відбуватися на території його єпархії.
5. Принцип безкорисливості
«Даром отримали, даром давайте» (Мф. 10, 8), — заповідує Господь Своїм учням.
Отже, Православна місія не може мати на меті ні полі-тичну,
ні економічну, ні якусь іншу вигоду. «Тому, хто прагне, дам даром від дже-рела
води живої» (Одкр. 21, 6).
6. Принцип творення в любові
Апостол Павел, як істинний місіонер во Христі, свідчить,
що вла-да, дана йому від Бога, є владою «на розбудову, а не на руйнування» (II
Кор. 13, 10), вона спрямована на устрій Церкви Христової, в якій апосто-ли,
будучи будівничими Тіла Христового, «істинною любов’ю в усьому зростали в Тому,
Хто є главою –– Христос, із Якого все тіло складене і надійно злу-чене всякими
зв’язками, за мірою чинності кожної частини, отримує зріст
для розбудови самого себе в любові» (Єф. 4, 15–16).
7. Принцип історичності
«Від одного Він створив весь рід людський, щоб жив по всій поверх-ні землі,
визначивши наперед обумовлені пори і межі їх розселення, аби вони шукали Бога,
чи не відчують Його і чи не знайдуть, бо Він недалеко
від кожного з нас: тому що ми у Ньому живемо і рухаємося і існуємо» (Діян. 17,
26–28). Богу угодно було визначити для нашої країни багатові-кове
перебування в Православній вірі, яка в основному і сформувала світо-гляд і
традиції нашого народу. Тому наше розуміння історичності Право-слав’я для
України відрізняється від секулярного розуміння
релігійної сво-боди — як рівності всіх релігій між собою; останнє часто
використову-ють різні «місіо-нери» у своїй
прозелітичній діяльності. Православна Церква, яка перебуває в повноті Істини і
є спадкоємицею Апостольського свідчення, виходить з того, що на її канонічній
території Православ’я було і є історичною і культурною основою для об’єднання
людей і приве-дення їх до Христа. Застосування за-конів світського
суспільства без врахування цього чинника, як правило, при-зводить до конфліктів
і роз-брату між людьми.
3.3.2. Методи
1. Використання різних мов
Завдяки сприянню Святого Духа, учні в день П’ятидесятниці “почали говорити
іншими мовами”, а натовп, що зібрався з цього приво-ду, знітився, бо люди
“почули, що кожен говорить до них їхньою власною мовою” (Ді-ян. 2. 4, 6). Того
дня з’ясувалося, що для того, щоб слухачі ро-зуміли Єванге-ліє,
його треба виголошувати їхньою “власною мовою”. В цьому аспекті не тільки
проповідь Євангелія, а й багато частин місіо-нерського
богослужіння можуть бути перекладені на мову більшості на-селення. «У своїх
службах Православна Церква використовує мову наро-ду: арабську в Дамаску і
Бей-руті, фінську в Хельсінкі, японську в Токіо, англійську
в Нью-Йорку. Одним з першочергових завдань православних мі-сіонерів
— від свв. Кирила і Мефодія в IX сторіччі до свв. Інокентія (Ве-ніамінова) і
Миколая (Касаткіна) у XIX сторіччі — був переклад бого-служебних книг на
місцеві мови» (Єп. Діоклій-ський Калліст (Уер)).
Од-нак, цей метод дозволяє використовувати в Бого-служінні і древні мови, як
такі, що мають особливу цінність внаслідок їхньої чистоти і багато-вікового богослужебного використання.
2. Залучення до священства місцевих жителів
Залучення місцевого населення до церковного служіння, особливо до священства, є
важливим чинником утвердження місцевої Церкви. Пре-світер, який добре
знає місцеві звичаї і відомий серед місцевого населення, здатний і ефективно
проповідувати Слово Боже, і сприяти укоріненню общини в Православній культурі
та церковному благочесті. Саме так трудилися видат-ні
місіонери минулого — свв. Стефан Пермський, Ма-карій
Алтайський, Ми-колай Японський. Цей метод особливо актуаль-ний у наш час, як один з най-більш ефективних у сприянні
спасінню.
3. Розумне співробітництво з державною владою
При сучасному стані законодавства Православна Церква відділена від держави і
зрівняна в правах з усіма іншими релігійними об’єднаннями
й ор-ганізаціями. За таких умов співробітництво Церкви з державою може
відбу-ватися, з одного боку, в галузі просвітництва і добродійності, з іншого
боку — у сфері протидії різноманітним деструктивним
куль-там, деморалізації і деградації суспільства, в галузі боротьби з
суспільни-ми пороками заради ду-ховного оздоровлення нації. Водночас
неприйнят-ним для Православ’я по-винно вважатися застосування влади для
сило-вих методів боротьби з інако-мислячими або «примусової євангелізації»
заблудлих.
4. Православна присутність
Метод Православної присутності як свідчення передбачає
враху-вання особливостей місіонерської діяльності в різноманітних сферах:
нецерковній, інославній, іновірній; у діаспорі; міському, сільському;
моло-діжному сере-довищі і т. д.
Він найкраще висловлений святим апостолом Павлом: «Для юдеїв я був як юдей, щоб
здобути юдеїв; для підзаконних був як підзаконний, щоб
здобути підзаконних; тим, що без закону, (був) як той, що без зако-ну, — не
зрікаючись закону перед Богом, але будучи підзаконним Христу, — щоб здобути
тих, що без закону; для немічних був як немічний, щоб
немічних здобути. Для всіх я став усім, щоб спасти
хоча б деяких. Це ж роблю для Євангелія, щоби бути
сопричасником його» (1 Кор. 9, 20–23).
Присутність Православних у нецерковному середовищі і інославно-му, іновірному
оточенні має величезне значення саме як форма місії. Як прави-ло, мовчазне свідчення благочестивих православних родин, що яв-ляють
со-бою «малу Церкву», здатне учинити дуже багато, по слову Євангельському: «Так
хай світить світло ваше перед людьми, щоб вони бачили
ваші добрі справи і славили Отця вашого Небесного» (Мф. 5, 16).
3.3.3. Форми
Місія Церкви — у спасінні кожної людини, і в сферу її свідчення
вхо-дять також питання культури, науки, навколишнього середовища — все, чим
живе сучасне людство. І в залежності від оточення, у якому ве-деться
місіо-нерська робота, духовного рівня тих, на кого вона спрямова-на, доцільно
ви-ділити чотири її форми:
Інформаційна місія. Це свідчення якнайширшим верствам насе-лення через засоби
масової інформації, а також організацію парафіяль-них бібліо-,
аудіо- і відеотек, видання спеціальної місіонерської літерату-ри, свідчення за
допомогою комп’ютерних технологій, у тому числі в ме-режі Інтернет.
Апологетична місія. Це свідчення істини Православ’я в
порівнянні з єретичними і сектантськими псевдовченнями, розкольницькими
трактуван-нями догматів і канонів, які широко поширені в Україні. Апо-логетична
місія спрямована також на протистояння прозелітичній ді-яльності з боку
неправо-славних церков і місіонерських організацій, роз-кольників, окремих
євангелі-заторів.
Виховна місія (воцерковлення). Це робота з тими, хто
готується до Свя-того Хрещення, і з тими, хто, будучи хрещеними, не отримали
відповідної настанови в основах віри і не є активними
членами Церкви. Мета такої місії — включення хрещеної
людини в церковне життя пов-ною мірою, формуван-ня православного устрою життя.
Зовнішня місія. Це свідчення істини Православ’я серед
людей, не хре-щених у Православній Церкві, не причетних до церковного життя,
які не мають християнських основ традиції і культури, але мешкають на
канонічній території Української Православної Церкви.
Всі чотири види місіонерського служіння виділено
умовно, для зруч-ності організації місіонерської діяльності, і можуть бути
застосо-вані на всіх рівнях церковного життя: парафіяльному, єпархіальному,
за-гальноцерковно-му.
1. Парафіяльний рівень
Місіонерське служіння Української Православної Церкви, яке роз-гля-дається як
апостольське, повинно мати відповідні форми. Виховна місія на парафії бачиться особливо важливою, оскільки саме
парафія є основою цер-ковного життя в цілому. Міцні парафії є запорукою
здоров’я всього Тіла Церкви.
Виховна місія на парафії повинна здійснюватися за
схемою: огла-шення — Хрещення — настанова.
Оглашення передбачає попередні катехизаторські бесіди. Хрещення кожного нового
члена повинно стати святом для всієї общини.
Необхід-но виховувати у народі побожне ставлення до Хрещення –– як до Таїнст-ва, а не як до треби. Це стосується і
священнослужителів, які часто в загальному по-току багатьох Хрещень утрачають
глибину смислу здій-снюваного Таїнства.
Настанова передбачає позабогослужебні читання та співбесіди і забез-печення
потрібною літературою.
Інформаційну місію через засоби масової інформації, радіо і телеба-чення варто
здійснювати в міру місцевих можливостей на кожній пара-фії (через випуск
парафіяльних листків, ведення місіонерських теле- і
ра-діопро-грам).
Зовнішня місія. Метою проголошення Євангелія, а отже, і місії, є створення
євхаристичної громади в кожній місцевості, в її обстановці, і тра-диційній для
неї культурі та мові. Тому доцільно при організації
па-рафії на території, де православні складають меншість, поставляти у
священики кан-дидатів із корінного населення.
2. Єпархіальний рівень
Саме на єпархіальному рівні повинні комплектуватися
бібліотеки і створюватися місіонерські курси й училища, а в перспективі ––
також вво-дитися місіонерські предмети в навчальні курси духовних академій і
семіна-рій.
Необхідно відродити інститут єпархіальних місіонерів, якими можуть бути як
окремі священнослужителі, так і миряни, що мають для цього спеці-альну підготовку і отримали благословення єпархіального
архієрея.
Корисним є проведення регулярних єпархіальних та регіональних мі-сіонерських конференцій за участі Синодального та
єпархіальних мі-сіонер-ських відділів, світських спеціалістів (психологів,
педагогів, право-знавців, істориків) та представників державної влади.
Необхідною є й апологетична місія –– в зв’язку з широким прозелі-тиз-мом, який здійснюють неправославні релігійні об’єднання. Найефек-тивні-шою в цьому плані місіонерська робота бачиться у формі:
а) створення в кожній єпархії місіонерської парафії;
б) створення єпархіальних реабілітаційних центрів для тих, хто став жертвами
тоталітарних сект і псевдорелігійних організацій.
Синодальний відділ релігійної освіти, катехизації і
місіонерства Укра-їнської Православної Церкви може надавати програмно-методичну
допомогу єпархіальним архієреям у справі організації курсів з підготовки
місіонерів і катехизаторів.
3. Загальноцерковний рівень
1. Створення загальноцерковного Місіонерського Фонду Української Православної
Церкви, метою якого є сприяння здійсненню місіонерської ді-яльності
Української Православної Церкви.
2. Створення науково-координаційного відділу на загальноцерков-ному рівні, який буде працювати у таких напрямках:
а) збір матеріалів, що показують досвід місіонерської роботи Ук-раїн-ської
Православної Церкви в дореволюційний період, сучасний місіо-нер-ський досвід
Помісних Православних Церков і досвід у цій галузі іно-слав’я. Ці матеріали повинні вивчатися, частина з них –– видаватися, і на їхній ос-нові
можуть створюватися методичні розробки для місіонер-ської роботи Ук-раїнської
Православної Церкви в сучасних умовах;
б) вивчення методів роботи в районах зі значною мусульманською,
греко-католицькою, католицькою присутністю, великою питомою ва-гою
розкольницьких церков, протестантських деномінацій, і вироблення відпо-відних
програм для місіонерів;
в) збір інформації про діяльність в Україні
неправославних місіоне-рів і сектантів. Підготовка і видання викривальних
матеріалів про їхню прозелі-тичну діяльність;
г) створення юридичного відділу з вивчення правомірності дій тих чи інших
релігійних організацій і сект;
д) створення навчальних програм для місіонерських курсів і
духов-них навчальних закладів, у співробітництві з Навчальним Комітетом при
Свя-щенному Синоді Української Православної Церкви; введення ви-кладання курсу
місіології в усіх духовних навчальних закладах України за програма-ми,
затвердженими Навчальним Комітетом;
е) видання загальноцерковних місіонерських часописів і газет.
4. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
Місіонерська концепція, після затвердження її Блаженнішим Митро-политом
Київським і всієї України та Священним Синодом Ук-раїнської Пра-вославної
Церкви, є основним керівним документом у сфері місіонерської діяльності для
всієї повноти Української Православної Церкви.
«Спасительний Промисел не
закінчується викупленням людства, але поширюється на космос. Творіння Боже
досягає визначених йому від почат-ку мети і місця.
Відтворення Всесвіту надає Божественній місії додатко-вого виміру. Божественна
місія є всеосяжним планом, за яким здійснюється спасіння людства, оновлення і
відтворення фізичного світу таким, яким Бог вбачав
його до того, як почав творити. В усьому цьому розкривається слава Божа.
Кінцевою метою Божественної місії є одкро-вення Його слави, і тоді покликання
людства полягає в тому, щоб
стати причасником Божествен-ної слави» (Іаков Стамуліс). Покликання усього світу до нового життя в Бо-гові, будучи основним змістом
Православної місії, повинно червоною нит-кою проходити через усю місіонерську
ді-яльність, яка випливає з викладеної Концепції, котра наголошує, що Церква
покликана не ділитися і відокрем-люватися у своїй самодостат-ності, а єднатися
в любові в Дусі Святому для спасіння во Христі Ісусі.
«Любов’ю і єднанням спасемося» (прп. Сергій Радонезький).
Синодальний відділ релігійної освіти, катехизації та
місіонерства Української Православної Церкви